EnergyTeam - Pay Off

Nieuwe technieken aan ECOcar5 in 2014

25.03.2014

De ECOcar5 wordt verder geoptimaliseerd met nieuwe lagers, een veersysteem en een nieuw systeem voor de smering.

Momenteel gebruikt de ECOcar5 hybride lagers. Deze lagers hebben keramische kogels, maar de omhuizing bestaat uit staal. We zouden deze lagers graag vervangen door vol keramische lagers. Dit biedt namelijk voordelen voor zowel de rolweerstand als het gewicht. Het nadeel van keramische lagers is dat ze bij een schok snel kapot gaan.

Om dit probleem te verhelpen, hebben we demping op de achteras nodig en dit gebeurt via een veersysteem. De moeilijkheid bij de berekening van deze veren is de beperkte ruimte waarover we beschikken. We hebben de sterkteberekening van het veersysteem via de FEM gemaakt met behulp van het softwarepakket NX (Siemens). We moeten ook zorgen voor de juiste wielgeometrie.

Daarnaast wordt ook de smering geoptimaliseerd. We vervangen de smering door een droogsmering van Teflon. Op deze wijze zorgen we voor een lagere wrijvingscoëfficiënt en dus betere performantie, minder onderhoudskosten en een betere duurzaamheid.



Terug naar overzicht

Contact

Universiteit Gent
Campus Schoonmeersen
Valentin Vaerwyckweg 1
09 243 87 87
it-c@ugent.be
www.ugent.be/ea

Contactpersoon: Guy Foubert

guy.foubert@ugent.be

 

Medepromotor: Peter Sergeant

peter.sergeant@ugent.be

Hoofdsponsors

Social Media



Volg ons op Facebook!

Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte!